Julkaistu Kalevassa 27.4.2023

Joukkoliikenteen palvelutasopäätös vuoteen 2028 asti sinetöidään toukokuun alussa Oulun kaupunginhallituksessa.

Vihreiden, vasemmiston ja Sdp:n edustajat yhdyskuntalautakunnassa äänestivät tiistaina joukkoliikennettä aidosti kehittävän vaihtoehdon 1 puolesta.

Jos kaupunginhallitus hyväksyy vaihtoehdon 2 vaihtoehdon 1 sijaan, palvelutasoa ei paranneta kaupunkialueella esimerkiksi Toppilansaaressa ja Hiukkavaarassa ja kaupunkialueen ulkopuolella Kellon Kiviniemessä, Asemakylällä tai Oulunsalon Niemenrannassa. Lisäksi aikatauluvapaata liikkumista ei mahdollisteta Linnanmaan ja Kontinkankaan välillä.

Nettovaikutuksiltaan ero vaihtoehdon 1 ja vaihtoehdon 2 välillä on noin 1,5 euroa vuodessa. Ero ei ole suuri siihen nähden, miten mittavat hyödyt oululaisille ja koko kaupungille tällä saadaan. Joukkoliikenteellä luodaan veto- ja elinvoimaa, kun ihmiset pääsevät liikkumaan sujuvasti ja edullisesti töihin ja oppilaitoksiin sekä yritysten ja kaupungin palveluiden, harrastuksien ja tapahtumien ääreen.

”Oulun ei kannata jäädä jälkeen joukkoliikenteen kehityksessä verrattuna muihin suuriin kaupunkeihin ja kaupunkiseutuihin.”

Kuten korkeakoulujen ja opiskelijajärjestöjen yhteisessä kannanotossa (Kaleva 25.4.) sanotaan, niin korkeakouluihin tulevilla opiskelijoilla ja henkilöstöllä on oikeus olettaa, että liikkuminen kaupungissa on sujuvaa. Oulun ei kannata jäädä jälkeen joukkoliikenteen kehityksessä verrattuna muihin suuriin kaupunkeihin ja kaupunkiseutuihin. Joukkoliikenne tulisikin nähdä elinvoimainvestointina, aivan kuten asemakeskus tai tapahtuma-areena, ja johon kaikki valtuustoryhmät sitoutuvat.

Kasvun mahdollisuudet pelkän bussiliikenteen varassa ovat rajalliset, joten Oulun tulee tehdä päätökset myös tehokkaan joukkoliikenteen ratkaisusta pikaisesti: raitiotie vai superbussi sekä käynnistää lähijunaliikenne Oulussa ja Oulun seudulla.

Kaupungistuminen on ilmiö, jota Oulun tulee ruokkia eikä himmailla, jotta pysymme muiden kaupunkiseutujen vauhdissa. Ensimmäinen askel olisi löytää 1,5 miljoonaa euroa lisää joukkoliikenteeseen.

Kokoomuksella, keskustalla tai perussuomalaisilla on vielä mahdollisuus vaihtaa kantaansa kaupunginhallituksessa ja äänestää kaupungin kestävän kasvun ja elinvoiman puolesta.

Aino-Kaisa Manninen
yhdyskuntalautakunnan jäsen (vihr.)
Oulu