Julkaistu Kalevassa 6.3.2025

On hienoa, että Annemari Enojärvi (ps.) nosti esiin kirjoituksessaan (Kaleva mielipide 3.3.2025) joukkoliikenteeseen panostamisen tärkeyden. Se todellakin vaatii kehittämistä ja palvelutason parantamista, jotta kaupunkimme voi kasvaa kestävästi ja Oulussa yhä useamman on mahdollista elää ilman autoa tai luopua kakkosautostaan.

Enojärvellä itsellään olisi ollut tällä kaudella asiaan vaikuttamismahdollisuus, kun keväällä 2023 yhdyskuntalautakunta käsitteli joukkoliikenteen palvelutasosuunnitelmaa vuosille 2024–2028. Esitin kokouksessa, että kaupunginhallitukselle olisi esitetty vaihtoehtoa 1 eli kolmesta esityksestä kaikkein eniten joukkoliikenteen palvelutasoa parantanutta vaihtoehtoa. Lautakunnan enemmistö Enojärvi mukaan lukien olivat äänestyksessä kuitenkin välimallin vaihtoehdon 2 puolella, ja se sai myös enemmistön kannatuksen kaupunginhallituksessa taakseen.

Vaihtoehto 1 olisi parantanut etenkin vuorotiheyttä keskeisten kaupunkialueen ulkopuolella, mitä Enojärvikin omassa kirjoituksessaan peräänkuulutti. Kaupunkialueella vuoroja olisi lisätty Toppilansaaren ja Hiukkavaaran.

Toivon todella, että joukkoliikenteen kehittäminen ei jää Enojärvellä tai muillakaan kuntavaaleissa ehdolla olevilla pelkäksi vaalipuheeksi, vaan myös tulevalla valtuustokaudella nähdään panostuksia bussivuorojen lisäämiseksi ja avataan uusia reittejä. Tämän lisäksi voisimme käynnistää Oulun seudun lähijunaliikenteen sekä tuoda raitiotien toteuttamisvaihtoehdot poliittiseen päätöksentekoon.

Oulun seudun valtuustot Oulun kaupunginvaltuusto mukaan lukien päättävät joukkoliikenteen budjetista, ja seudullinen joukkoliikennejaosto siitä, miten nämä varat kohdistetaan joukkoliikenteeseen. Joukkoliikenteen kehittäminen ei siis todellakaan ole yksin joukkoliikennejaoston asia – vaan kaikkien valtuutettujen.

Aino-Kaisa Manninen
kaupunginvaltuutettu, yhdyskuntalautakunnan jäsen (vihr.)
Oulu