Ilmastonmuutos on aikamme isoin kysymys, joka meidän täytyy ratkaista. Ilmastonmuutoksen torjunta vaatii tekoja niin globaalilla kuin paikallisellakin tasolla. Asetuin ehdolle kuntavaaleissa, jotta voin rakentaa ilmastoneutraalia Oulua. Kunnissa ilmastonmuutoksen torjuntaan voidaan vaikuttaa parantamalla energiatehokkuutta, panostamalla päästöttömiin energiamuotoihin, kaavoituksella, liikenneratkaisuilla ja julkisilla hankinnoilla. Päätöksenteossa tulee kääntää katseet ilmastovaikutusten arviointiin.
Energiatehokkuudella säästöjä ja vähemmän päästöjä
Energiankulutuksen vähentäminen ja päästöttömät energiavalinnat ovat keskeisin osa ilmastonmuutoksen torjuntaa, ja meidän tulee valita ilmaston kannalta parhaimmat ratkaisut. Energiankulutusta voidaan pienentää toteuttamalla parannuksia kuntien kiinteistöjen energiatehokkuuteen. Esimerkiksi Helsingin opiskelija-asuntosäätiö HOAS on onnistunut pienentämään kaukolämmön kulutustaan 70 prosenttia investoimalla poistoilmalämpöpumppuihin useissa kerrostalokiinteistöissään. Kun huomioi lämpöpumpun käytöstä johtuvat sähkönkulutuksen lisäyksen, jäi kokonaisenergiantarve alle puoleen alkuperäisestä.
Vantaan kaupungilla on kokemusta monista energiatehokkuuden parannuksista ESCO-konseptin avulla. ESCO-hankkeissa hyöty energiansäästöstä jaetaan asiakkaan ja toimittajayrityksen kesken. Kunnan riski hankkeissa on pieni, sillä investointi maksetaan, vasta kun energiansäästö on toteutunut.
Energiatehokkuutta voidaan parantaa myös älykkäillä energiaratkaisuilla, jotka tasoittavat energian kysyntähuippuja. Älykkäät järjestelmät pystyvät varastoimaan energiaa, kun sen tuottaminen on halpaa, ja varastoitua energiaa voidaan hyödyntää, kun energian kysyntä on korkeampaa. Lisäksi energiatehokkuutta voidaan edistää esimerkiksi hyödyntämällä lämmöntuotannossa teollisuuden hukkaenergiaa ja jätteitä tai ruokahävikkiä pienentämällä. Uudenlaisten palveluiden avulla voimme tarjota ylimääräistä ruokaa edulliseen hintaan sitä tarvitseville.
Kunnianhimoisia energiaratkaisuja
Mielestäni Oulun tulee lähteä edistämään rohkeasti muita päästöttömiä energiakokeiluja ja hakeutua seuraavan valtuustokauden aikana hiilineutraaliksi kunnaksi. Ensi töikseen Oulun tulee irtautua turpeen polttamisesta, koska turpeen jopa kivihiiltä korkeamman päästökertoimen vuoksi sen polttaminen kiihdyttää ilmastonmuutosta entisestään. Oulussa ilmaston kannalta hyviä askeleita on jo otettu esimerkiksi panostamalla päästöttömään aurinkoenergiaan ja maalämpöön. Halpenevien teknologioiden vuoksi jokaiselle taloyhtiölle on jo nyt mahdollista asentaa aurinkopaneelit, hyödyntää tuottamaansa energiaa sekä myydä ylijäävää osuuttaan sähköverkkoon.
Seuraan innolla, miten Espoo on lähtenyt edistämään geotermistä lämmöntuotantoa suurlämpöpumpun muodossa. Geotermisen lämpöpumpun on arvioitu tuottavan 10 prosenttia kaupungin kaukolämmöntuotantotarpeesta ja jatkossa vielä huomattavasti enemmän. Suurilla lämpöpumpuilla voidaan optimoida lämmön ja sähkön yhteistuotantoa sekä monipuolistaa lämmöntuotantoa.
Tiiviimpi kaupunkirakenne ja päästötön liikenne
Kaavoitus ja yhdyskuntarakenne ovat kiinteä osa kunnallista päätöksentekoa ja kunnan kokonaispäästöihin vaikuttamista. Eheä ja tiivis kaupunkirakenne tuottaa merkittävästi vähemmän päästöjä kuin hajautunut. Suomessa liikenne muodostaa noin 20 prosenttia kasvihuonepäästöistä. Asutuksen, työpaikkojen ja kauppojen tulee sijaita mahdollisimman lyhyiden matkojen päässä toisistaan. Liikennesuunnittelussa paikasta A paikkaan B tulee päästä ensisijaisesti kävellen, pyöräillen tai joukkoliikenteen avulla. Tähän kunta voi ensisijaisesti vaikuttaa maankäytön ja kaavoituksen avulla.
Liikenteen kehittämisessä on tarkasteltava eri vaihtoehtojen ilmastovaikutukset ja mentävä kohti päästöttömiä ratkaisuja. Sähköautojen ja -bussien latausverkko tulee suunnitella osaksi kaupunkia.
Julkiset hankinnat ja ilmastovaikutusten arviointi
Kaupunki voi vaikuttaa ilmastonmuutokseen myös julkisten hankintojen kautta. Voimme suosia vähäpäästöisiä valintoja ja edistää ilmastoneutraalia Oulua myös vertaamalla eri palveluntarjojien ilmastovaikutuksia. Esimerkiksi ravintolatoiminnan kilpailutuksessa voidaan miettiä, miten ruokahävikkiä voidaan pienentää ja asetetaanko ruokavaihtoehdoille päästörajat.
Suurimmissa Oulun kaupunkia koskettavissa päätöksissä on myös huomioitava päätöksen ilmastovaikutukset. Jo pelkästään se, että päätöksenteossa on kohta “ilmastovaikutusten arviointi”, fokusoi päätöksentekoa kohti ilmastoneutraalia kaupunkia.
Kunnilla on siis jo nyt paljon erilaisia keinoja taistella ilmastonmuutosta vastaan. Mielestäni Oulun tulee vahvana tutkimus- ja teknologiakaupunkina toimia suunnannäyttäjänä ilmastonmuutoksen torjunnassa.
Hei! Liha- ja maitoteollisuus ovat ilmastoa eniten kuormittavia tekijöitä. Tulisiko Oulun mielestäsi torjua ilmastonmuutosta myös tällä saralla? Jos kyllä, niin kuinka se tulisi tehdä, ja jos ei, miksi ei?
Hei! Oulun kaupunki voi edistää kouluruoan kasvis- ja vegaanipainotteista ruokavaliota. Tässä tulee huomioida se, että kouluruoasta saa riittävät ravintoarvot. Lisäksi tiedolla voidaan edistää ihmisten ruokailutottumuksia. Esimerkiksi Helsingissä Unicafe-opiskelijaravintoloissa on ilmastoystävällinen lounasvaihtoehto. Kaupungin henkilöstöravintoloissa voitaisiin kertoa eri annosten ilmastovaikutukset ja tarjota myös ilmastoystävällinen lounasvaihtoehto.
Hei, mikä on kantasi Raatin asuinrakentamiselle ja raitiovaunuliikenteen avaamiselle Ouluun?
Hei! Raatia tulee kehittää sen vahvuuksien pohjalta eli liikunnan, virkistyksen ja kulttuurin lähtökohdista. Asuintalot eivät mielestäni sovellu Raatiin. Raideliikenne Kontinkangas-Keskusta-Linnanmaa-välille tulee selvittää jo tänä vuonna joukkoliikenteen linjastosuunnitelman yhteydessä. On arvioitu, että OAMK:n muuton myötä Linnanmaalle tulee yhteensä 6500 uutta opiskelijaa ja työntekijää, ja mielestäni yksityisautoilu ei voi olla ensisijainen ratkaisu liikkumiselle. Vuonna 2009 tehdyn selvityksen mukaan Kontinkangas-Keskusta-Linnanmaa-välillä asui n. 1800 ihmistä/raidekilometri. Saksassa kynnysarvona ratikan rakentamiselle pidetään 2000 asukkaasta/raidekilometri. Kun keskustan ja sen lähialueille rakennetaan lisää asuntoja, niin pidän ratikkaa realistisena joukkoliikenne ratkaisuna Oulussa. Vuonna 2019 meillä ei kuitenkaan vielä raideliikennettä ole, joten keskustan ja Linnanmaan välille tulee lisätä bussivuoroja, jotta kaikki opiskelijat ja henkilökunta pääsee kampukselle päivittäin. Tarvitsemme myös parempia ja nopeampia pyöräreittejä Linnanmaalle.