Aino-Kaisa Manninen

Oululainen vihreä vaikuttaja Ota yhteyttä

Aino-Kaisa Manninen

Oululainen vihreä vaikuttaja Ota yhteyttä

AJATUKSIANI JA NÄKEMYKSIÄNI OULUSTA JA SEN TULEVAISUUDESTA

Kokonaisvaltaista liikennesuunnittelua

Julkaistu Kalevassa 5.3.2018   Tulevaisuudessa kuljemme pienillä  robottibusseilla,  mutta  liikenteen on sujuttava myös ennen tämän vision toteutumista. Oulun  kaupunkistrategiaan  tulee sisällyttää liikenteen kokonaisvaltainen pitkän tähtäimen suunnitelma,...

Aino-Kaisa aloittaa joukkoliikennejaoston varapuheenjohtajana

Reilu kuukausi sitten päättyivät puolueiden väliset luottamuspaikkaneuvottelut. Kuntavaalien jälkeen Vihreät on Oulun neljänneksi suuriin valtuustoryhmä ja se näkyy myös luottamuspaikkajaossa. Olen erittäin ylpeä, että Jenni Pitko ja Jaana Isohätälä toimivat kaupungin hallituksessa.

Lasten ja nuorten Oulu

Oulu on nuori kaupunki, keski-iältään alle 38-vuotias. Sen tulee näkyä myös päätöksenteossa ja päättäjissä. Meidän on rakennettava Oulua niin, että yksikään nuori ei syrjäydy – vaan että jokainen saa hyödylliset eväät omalle elämänpolulleen.

Kampusalueesta nostetta Oululle

Kampuksesta kehittyy elävä keskus, joka houkuttelee läheisyyteensä yrityksiä ja monipuolisia palveluita ja jossa toimintaa on aamusta iltaan sekä tilaa tiedeyhteisön, opiskelijakulttuurin ja yrityselämän kohtaamiselle.

AINO-KAISA SOMESSA

Oulun linja-autoliikenteen käyttövoimaselvitys on julkaistu. Selvityksessä on vertailtu biodieseliin, biokaasuun tai sähköön siirtymisen päästövaikutuksia ja kustannuksia.

Nopeat kommenttini polttoainevaihtoehdoista. Biodiesel on huono pikaratkaisu ongelmaan, sillä maailmanlaajuisesti biodieseliä tuotetaan vain vähän. Mikäli useat tahot siirtyvät yhtäaikaa käyttämään biodieseliä, niin tarjonta ei pysty vastaamaan kysyntään.

Biokaasu toimii busseissa paremmin pidemmillä matkoilla kuin täyssähköä vaativat bussit. Biokaasubussien hiilidioksidipäästöt ovat noin 90 % pinemmät verrattuna dieselbusseihin, mutta lähipäästöttömiä ne eivät ole.

Sähkön etuna on mm. lähipäästöttömyys eli sillä on positiivisia vaikutuksia ilmanlaatuun erityisesti kaupunkialueilla verrattuna dieselbusseihin. Haasteena täyssähköbusseille on akkuteknologia ja latauspisteiden rakentaminen. Selvityksen perusteella sähköbussit eivät kuitenkaan ole elinkaarikustannuksiltaan merkittävän paljon kalliimpia kuin dieselbussitkaan. Kuulen mielelläni kommentteja, millaisia ajatuksia uusi käyttövoimaselvitys herättää.

Liikenne aiheuttaa 20 % Suomen kasvihuonepäästöistä. Polttoaineiden lisäksi on tärkeää miettiä myös, miten saataisiin yhä useampi liikkumaan kävellen, pyöräillen tai joukkoliikenteessä. Mikä olisi sinun ratkaisusi tähän?


Linkki selvitykseen: www.ouka.fi/oulu/ajankohtaista/uutiset-ja-tiedotteet/-/asset_publisher/s8Z1/content/oulun-joukkol...
... See MoreSee Less

View on Facebook

Oulun seudun joukkoliikenteen kausilippu kannattaa ladata viimeistään tällä viikolla. 30 vuorokauden lippuun saa 25 % ja 90 vuorokauden lippuun 30 % alennuksen, kun lipun lataa syyskuun loppuun mennessä.

Season ticket for public transportation in Oulu region is reasonable to buy on this week. There is 25 % discount for 30 days season ticket and 30 % discount for 90 days season ticket by the end of September.

www.ouka.fi/oulu/joukkoliikenne/tiedotteet/-/asset_publisher/2fVr/content/syyskuussa-kaikki-kausi...
... See MoreSee Less

View on Facebook

Oulun seudun joukkoliikennejaosto päättää keskiviikkona, missä bussilinjat kulkevat vuonna 2020. Reittiehdotukset pohjautuvat aiemmin keväällä hyväksyttyyn palvelutasosuunnitelmaan. Linkin takana on taustamateriaali, josta löytyy ehdotetut linjat karttoineen. Mielestäni hyvää on esimerkiksi Toppilan ja Linnanmaan välille tuleva suora reittiyhteys sekä lentokenttäbussin numero 8 kulkeminen myös viikonloppuisin. Miltä ehdotukset mielestäsi vaikuttavat?

asiakirjat.ouka.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epjattn_tweb.htm?+id=852916
... See MoreSee Less

View on Facebook

Oulun seudun joukkoliikenteessä otetaan käyttöön kesästä 2018 lähtien vuorokausiliput (1-7 vuorokaudelle). Lippu palvelee erityisesti työ- ja vapaa-ajan matkailijoita. Kuvassa kaupungin hallituksen jäsen Jenni Pitko hypistelee erittäin tyylikästä, kertakäyttöistä korttipohjaa. Alkuvaiheessa vuorokausiilippuja myydään Oulu10:n palvelupisteessä Torikadulla ja Oulun matkailuneuvonnassa Torikadulla. Kortin myyntipisteitä pyritään laajentamaan neuvotteluilla esimerkiksi hotelleihin. Yhden vuorokauden lippuja voi ostaa myös kännykkään. ... See MoreSee Less

View on Facebook